Blog de la Biblioteca d'Economia i Empresa

CRAI de la Universitat de Barcelona

Pop-Up: els negocis efímers

Posted by la Biblioteca a divendres, 19 Juny 2009


pop-upEls Pop-Up són negocis amb data de caducitat. Restaurants temporals, empreses que es munten i es desmunten a la velocitat del llamp… El món artístic era, històricament, l’únic capaç de dur a la pràctica aquest model de negoci, des de les exposicions temporals fins a les performances. Ara aquesta mentalitat de “negoci per a pocs dies” s’estén a altres camps.

Els primers a confiar definitivament en el sistema van ser els professionals de la moda amb botigues de posar i treure: les anomenades ‘tiendas de guerrilla‘, un terme encunyat per la firma japonesa Comme des Garçons.  Però fou la cadena de grans magatzems Target qui va inaugurar la filosofia pop-up a EUA en el 2003, fent que el seu merchandising lluís uns dies en el Rockefeller Center, en un vaixell a la vora del Hudson o a Times Square.

Paula Feferbaum va ser la primera impulsora del pop-up a Espanya. Van realitzar dues edicions en el Maremàgnum barceloní sota el nom Fashion Pop-Up. En la primera van envair un botiga abandonada i la van decorar com un estudi d’Andy Warhol. Van exposar peces de col·lecció a partir de 30 euros. Després van impulsar un projecte d’arquitectura efímera amb dissenyadors com Josep Abril o Delgado Buil.

La intenció és aprofitar al màxim el punt àlgid del negoci i abandonar-lo quan el nivell de rendibilitat descendeix. En un univers comercial saturat, la clau resulta senzilla: es lloga un local, es contracta un grup de treballadors temporals per a un projecte concret i quan aquest s’acaba s’esfumen els llaços empresarials.

L’estratègia següent és la itinerància: “Com no puc pagar el lloguer en un local cèntric de cada ciutat europea, faig viatjar el producte”. De vegades ni tan sols anuncien on s’instal·laran al mes següent, així creen un efecte de curiositat entre els fans del producte, que es tornen bojos buscant la nova destinació.

El setmanari Newsweek ha triat a les empreses pop-up com una de les vint millors idees de negoci per als pròxims deu anys. Els avantatges que apunten els qui han apostat per aquest sistema són dos: es paga durant poc temps i no es dóna oportunitat a que el negoci es deteriori o acabi en balanç negatiu.  Això implica un gir financer adequat al temps de crisi: depèn menys del finançament bancari i disminueix el risc d’impagament.

Els pop-up han deixat de ser només anuncis que apareixen de sobte en la pantalla de l’ordinador, l’expressió s’ha traslladat al món real en forma d’una sèrie d’iniciatives efímeres que tal com vénen se’n van. Anticipa un canvi profund en el concepte d’empresa,  que ja no serà ni familiar,  ni per a sempre.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: