Blog de la Biblioteca d'Economia i Empresa

CRAI de la Universitat de Barcelona

(Crowd)funding, (Crowd)sourcing

Posted by la Biblioteca a dimecres, 23 febrer 2011


Comecen igual però són coses ben diferents.

El crowdfunding o finançament en massa descriu la cooperació, atenció i confiança col·lectiva de persones que treballen conjuntament i inverteixen diners en altres recursos, per tal de donar suport als esforços iniciats per altres persones o organitzacions. El seu precedent són les donacions, i els seus objectius de finançament van des de l’ajuda humanitària, el periodisme, artistes que busquen suport dels seus admiradors, campanyes electorals o recursos per a una start-up (és a dir, una empresa de creació recent, generalment en una fase de desenvolupament del producte i que cerca mercats).

Com en moltes altres coses, Internet ha jugat un paper destacat en l’execució del crowdfunding. Al web es fa servir en blocs, periodisme digital o música i cinema independent, gràcies a l’atenció que ha rebut per part de comerciants i empresaris, que ara amb les xarxes socials, les comunitats en línia i les tecnologies de micropagaments, tenen molt més senzill i segur obtenir les donacions d’un grup de persones interessades i a un preu molt baix.

Per la seva banda, el crowdsourcing implica l’externalització massiva o subcontractació d’un servei, unitat operativa, departament, etc. És a dir, es tracta d’assignar les tasques que tradicionalment feien els empleats a un grup nombrós de persones o a una comunitat a través d’una convocatòria oberta. Actualment un nombre creixent d’empreses recorren a la creativitat i enginy d’aficionats o usuaris mal pagats, o fins i tot no pagats, per minorar els seus costos de publicitat, generació de contingut, recerca i desenvolupament. Aquesta gent, a un cost molt baix (fins i tot gratuïtament), ocupa el seu temps lliure en resoldre problemes, dissenyar nous productes o crear un contingut nou per a les empreses que són fidels seguidors.

Això és el crowdsourcing, i en molts casos comença a substituir el seu germà gran, l’outsourcing o subcontratació, on també en aquest cas les xarxes socials i les comunitats d’usuaris jugen un paper destacat, ja que són punts bàsics de captació de persones interessades.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: